Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Valérie

Seděl jsem sám uprostřed toho pocitu nicoty. Sklenička. Já. Doutník a tma. A strach. Většina lidí má strach ze smrti. Taky mě dřív budil v noci. Držel mě kolem krku a já nemohl dýchat. 

Ale dneska se bojím už jen života. Toho, co si na mě přichystal. Zvedl jsem skleničku. Byla prázdná. Prohlížel jsem si, jak se světlo láme o její ostré hrany. Představoval jsem si obrázek z učebnice fyziky ze sedmé třídy, kde nás učili, jak se láme světlo, jaká barva má jakou frekvenci, jak rychle se šíří zvuk… Ale nikdo nás neučil, jakou rychlostí se šíří ticho a jak dlouho trvá tma. A proč se cítíme sami, i když je kolem nás spousta lidí. Za okny se slévala poblikávající světla Prahy v jednu velkou žlutou louži. Natáhl jsem ruku a mrštil pomyslný kamínek a čekal, až se objeví kola na hladině. Ani jedno. Můj imaginární kámen zmizel někde tam mezi panelákem a stanicí autobusu. Stal se taky součástí všednosti, na kterou už zítra zapomeneme. Rozhlédl jsem se kolem sebe. Všechno bylo dokonalé. Knihy vyrovnané do řad podle abecedy, skleničky vyleštěné a vystavené podle toho, jakou měly roli – pánské večery s doutníkem, dámské dýchánky, smuteční obřady, úspěšný byznys… Jen ty na večery ve dvou tu nějak chyběly. Vlastně jsem ani nevěděl, kdy bych je mohl položit na stůl a obřadně do nich nalít víno a pozvednout je. Pohlédnout na ni a pak cítit její sladký úsměv na svých rtech. Ale nikdy jsem ho necítil.

Pomalu jsem se propadal do křesla, propadal jsem se do svých myšlenek. Myslel jsem na Valérii. Přemýšlel jsem nad slovem láska, které člověka laská po jazyku a pak se odrazí od patra a propluje mezi rty a je pryč. Zkoušel jsem to slovo opakovat šeptem znovu a znovu. Láska. Láska. Láska. Byla pryč. Ztěžka jsem natáhl ruku směrem ke konferenčnímu stolku. Vytáhl jsem brýle z malého šedivého obalu a nasadil si je na nos. Hodiny ukazovaly půl dvanácté. Byl jsem vyčerpaný. Vzal jsem si do ruky knihu. Byl to jeden z mála mých životních rituálů, který mi zbyl. Přečíst každý den pár stránek. I když tahle kniha se vymykala… Většina knih, co jsem za život přečetl, radila, jak žít, jak být úspěšný, jak obchodovat na burze, jak být šťastný, dávaly rady, návody, postupy, pravidla, příkazy, zákazy. Tahle kniha byla jiná. Nebyla pro mě jen obyčejnou knihou, kterou si přečtete a založíte někam mezi ostatní a zbytek života se na ni bude prášit. Dostal jsem ji od Valérie. Ztráty a nálezy. Nevěděl jsem, jestli není o mně, jestli není o ní. O nás dvou. Přejížděl jsem prsty její matný modrý obal, vždycky jsem se zastavil na botách postavičky dívenky, které z obalu vystupovaly, a ptal jsem se sám sebe, kam jsem v životě došel ve svém věku. Otevřel jsem ji, a jako by stránky té knížky vyprávěly příběh Valérie. Dokázal jsem pozornost udržet u pár řádků a pak jsem se znovu začal propadat. Zazvonil telefon. Zpráva od mé oficiální ženy. Viktore, tak co tvoje děvky? Byla opilá. Střízlivou si ji už ani nepamatuji. Vypnul jsem telefon. Odpojil se od zbytku fiktivního světa, svých přátel a dalších lidí, kteří mě měli ve svých kontaktech. Jednou mi Valérie vyprávěla o tom, jak má ráda vůni poštovního papíru, jak jako malá nesnášela olizovat známky, protože měla tu pachuť na jazyku ještě celý den, ale že vždycky byla napnutá, jestli se její psaní vrátí, nebo dojde, a pak si představovala lidi na druhé straně, jak se budou chovat, až obálku od ní otevřou. Kniha mi ležela ještě v klíně, ale už jsem po ní přejížděl jen dlaní. Mám nápad. Vyskočil jsem z křesla. Zamířil jsem do své pracovny, pootvíral všechny šuplíky a začal vyhazovat papíry, smlouvy, desky a najednou se sterilní prostředí změnilo v chaos, ale já jsem cítil něco, čemu se říká život. Převrhl jsem stojan s propiskami, ty se rozkutálely všude a pak jsem to našel. Dopisní papír a obálky. Nepořádek na stole mi nedovolil k němu usednout. Vrátil jsem se zpátky do obývacího pokoje, ale nebylo to ono. Otevřel jsem francouzská okna na terasu. Položil jsem papír na parapet. Usadil se na něj, jako by tam odjakživa patřil. Praha mlčela. Jen sem tam si vzdychla. A já začal psát.Má překrásná Valérie,…

Pak jsem si prohrábl vlasy, co mi zbyly na hlavě. A pozoroval jsem, jak se v dáli objeví světelný záblesk od projíždějícího auta a zase zmizí. Najednou se mi to všechno slilo v jedno a přestal jsem rozeznávat, co je realita a co jsem si vytvořil v hlavě. Měl jsem položenou dlaň na dopisním papíře a ukazováček se dotýkal mé. Papír vlhnul. Na sobě jsem měl pořád košili z jednání a pracovní kalhoty. Jako gentleman jsem se ale rozhodně necítil, i když jsem znal veškerá pravidla etikety. Uměl jsem jíst jablko ve společnosti, pomoci dámě do kabátu, ale nejradši jsem trávil rána v posteli s čerstvým croissantem, který se rozdrobil všude kolem. Pak jsem si naslinil prst a snažil se posbírat alespoň drobečky z talíře, za tohle mě moje oficiální žena i moje současná partnerka nenáviděly, přišlo jim to nechutné. Vždycky vstaly z postele a pak se mnou půl dne nemluvily. Alespoň v něčem se shodly. Ale já jsem to miloval. Miloval jsem ten pocit víc než obě dohromady, takže mi to stálo za to. Přešla mě i únava. Zvedl jsem ruku s přilepeným papírem, pomalu ho sundal z dlaně a podíval se na něj. Mé překrásné Valérii,… a pod tím otisk mojí ruky. Uvědomil jsem si, že tohle říkalo mnohem víc než slova. Byl to můj dotek, můj obtisk, moje pohlazení. Nevěděl jsem, kde bydlí, ani jak se jmenuje příjmením, byla pro mě Valérií. Přehnul jsem papír na půl a pak zohýbal rohy. V ruce jsem držel první jarní vlaštovku. Pak jsem ji položil zlehka na vzduch a vítr s ní pohupoval nahoru a dolu, pak se stočila doprava a střemhlavým pádem zamířila k zemi. Zemská přitažlivost stejně vždycky vyhraje.

Autor: Anna Řibřidová | čtvrtek 23.2.2017 20:19 | karma článku: 15,67 | přečteno: 399x
  • Další články autora

Anna Řibřidová

Tichá přání

Měl jsem jich hodně. Každou chvílí nějaké. I teď jsem měl jedno tiché přání. Ale když jsem ho šeptal větru, odnesl ho, a proto se asi nikdy nesplnilo. Nebo se možná splnilo tam, kam ho vítr odfoukl.

13.8.2022 v 14:43 | Karma: 9,56 | Přečteno: 203x | Diskuse| Společnost

Anna Řibřidová

Jedna za život

Podělal jsem to. Podělal jsem toho v životě hodně a hodněkrát. Ale nic jsem nikdy nepodělal tak, jako to před 10 lety... Myslel jsem si tehdy, že se všechno změní, ale nezměnilo se vůbec nic. Proč taky?

23.6.2020 v 21:46 | Karma: 13,95 | Přečteno: 705x | Diskuse| Letní povídka

Anna Řibřidová

Kdybych víc četl, mohlo to dopadnout jinak...

Kulíšek už dávno nebyl žádný Kulíšek, ale pořádný Kulich. A připomínal něco mezi čivavou, huskym a labradorem. Původně to měl být, jak by řekl Srstka, roztomilý kříženeček, který se hodí i do paneláčku a moc rád si hraje s dětmi.

14.12.2018 v 21:40 | Karma: 19,27 | Přečteno: 588x | Diskuse| Společnost

Anna Řibřidová

Jak jsem se zase neseznámila

S přibývajícím věkem a dalšími fyzikálními veličinami jsem si uvědomila spoustu věcí. Třeba, že moje celulitida se mě drží jako klíště, ale zato chlapi, které potkám, v mém životě vydrží dlouho jako jepice.

14.6.2018 v 17:07 | Karma: 31,11 | Přečteno: 1579x | Diskuse| Společnost

Anna Řibřidová

Je to kampaň

Obchodní domy již vyvěšují vánoční koule, kampaně se předhánějí, která bude lepší a trhovci postávají u stánků, kde prodávají stále trdelník se zmrzlinou, a diví se, že ho nikdo nekupuje, lidé čekají na svařák. Já čekám na chlapa.

10.11.2017 v 9:08 | Karma: 18,77 | Přečteno: 1118x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 966x
Veselá máma

Seznam rubrik